20170219

ITALIENSK KÖTTFÄRSLIMPA..



Idag testade vi något nytt till middag, Italiensk köttfärslimpa....och gud så gott det blev.
Så gott att jag måste bara delge er receptet.


Italiensk köttfärslimpa

500gr nötfärs
1/5 dl grädde
Salt, peppar
1 hackad vitlöksklyfta
1 ägg
1msk oregano eller basilika

Detta blandas och läggs i en form, gör en skåra i mitten.
1 mozarella och 1 msk grön pesto blandas och läggs i skåran, som sedan trycks ihop.
Tryck i några delade svarta oliver i "limpan", och slutligen lite toppas den med pinjenötter.

Dela några körsbärstomater och lite strimlad rödlök, som läggs runt "limpan", och ringla över lite olivolja över grönsakerna, in i 175 gr ugn i ca 30 min eller tills den är klar.

Serveras med ruccola sallad.
Vi hade även lite ugnstekta potatisar och rödbetor till.

Söndag idag, och en dag som gått i raketfart, förstår inte vart den tog vägen. :-)
Men det är ju klart att har man lång sovmorgon, och sen sticker ut på en löprunda, så går ju klockan. Blev lite go'fika när vi duschat efter löpningen ( där jag hade sällskap av både dotter och son), då vi hade fått besök av Ns mamma och sambo, och de hade med sig lite jordgubbspaj...mmm, gott. :-)

Men nu kväll och disken är i diskmaskinen, så nu intar jag soffan och min bok. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar